E-mail etiquette voor ondernemers: de nummer 1 fout in je inbox (en hoe je ’m voorkomt)
Je stuurt een mail. Niet zomaar eentje. Gewoon netjes geformuleerd, niet passief-agressief, gewoon menselijk. Je hebt er zelfs je best op gedaan. En dan… niks. Nul. Noppes. Nada. E-mail etiquette ver te zoeken.
Want niks geen “Bedankt voor je bericht”, geen “Ik kom erop terug”, zelfs geen “Sorry, geen interesse”. Alleen krekels in je inbox. Alsof jij en je mail nooit hebben bestaan. En daar vind ik dus wat van. Het is pijnlijk, onnodig en het voorspelt weinig goeds voor de samenwerking. Het kleurt meteen de mening die ik over je heb.
Zonde. Want met maar een beetje e-mail etiquette maak je klanten en andere relaties blij. Daarnaast houdt het jouw goede reputatie in stand en scoor je er verrassend vaak de gunfactor mee.
Waarom e-mail etiquette ook je omzet beïnvloedt
E-mail is vaak de eerste indruk. Ook wel “het uur van de waarheid”: is iemand echt zo aardig en professioneel als op de socials of de website? Of is het één grote farce?
Juist daarom is reageren belangrijk. Niet alleen omdat het netjes is, maar omdat je laat zien dat je diegene ziet en dat je de moeite waardeert dat ze je mailen.
En daarmee score je direct die gunfactor-punten. Mensen die zich gezien voelen, onthouden dat. En mensen die onthouden dat jij ze zag, zeggen later sneller ja.
Ja tegen jou.
Ja tegen je aanbod.
Ja tegen samenwerken.
Hoe je reageert zegt alles over jouw professionaliteit, aandacht en betrouwbaarheid. Een snelle, vriendelijke reactie is geen beleefdheidstruc, het is service. En service verkoopt.
=””>ntsize=”40″ data-lineheight=”50px”><span style=”color: #366560;”>Maar wat als ik nog niet kan antwoorden?
Reageer toch. Stuur een korte ontvangstbevestiging met een verwachting:
“Dank voor je bericht. Ik kom uiterlijk morgen voor 16.00 uur bij je terug.”
Of stel een automatische reply in, zodat de afzender weet dat de mail is aangekomen. Niets zo irritant als moeten twijfelen of een bericht ergens is blijven hangen. Kleine moeite, gunfactor jackpot.
👉Wil je dat ik je inbox én je reputatie help bewaken?
Plan een call via backbonesupport.nl/kennismaken.
Inbox strak, gunfactor omhoog.
Hi!
Dacht je tijdens het lezen van dit blog: “yes, dit had ik net even nodig”? Deel het me me via: daphne@backbonesupport.nl
Vind ik namelijk leuk om te horen!
En wil je een seintje als er weer een nieuw blog online staat? Schrijf je dan in voor de Backbone Brief; korte, krachtige updates met inspiratie om je business te laten draaien als een malle (zónder dat je langzaam gek wordt).
Inbox management uitbesteden: zo krijg je eindelijk je e-mail onder controle
